Jak poprawić kondycję i jak ćwiczyć zimą


jak poprawić kondycję

„Zima to nie sezon na treningi”, „Poczekajmy, aż się ociepli” – te i inne wymówki są najlepszą metodą, aby spędzić zimę pod kocem, a wiosną narzekać na zbędne kilogramy. Wbrew powszechnemu stereotypowi jesień i zima są doskonałą porą na rozpoczęcie i kontynuację ćwiczeń. Istnieje wiele ciekawych pomysłów na to, jak trenować w chłodne dni w domu, w sali fitness, a także na łonie natury.

 

Jak ćwiczyć w chłodne dni, czyli domowy trening na zimę

 

Jeśli chcesz trenować w domu, zaopatrz się w dobry sprzęt. Oczywiście, możesz ćwiczyć sam lub z pomocą nagrań, ale zakup odpowiednich przyrządów zwiększy efektywność twoich ćwiczeń. Poza tym dodatkowo zmobilizuje cię do aktywności. Jeśli poważnie myślisz o poprawie kondycji w domowych warunkach, zainteresuj się zakupem orbitreka. Jest to najbardziej uniwersalny sprzęt do ćwiczenia górnych i dolnych partii ciała. Na pierwszy rzut oka wygląda jak połączenie steppera z rowerkiem i kijkami do nordic walkingu. Brzmi dziwacznie? Bez obaw. Trening na orbitreku jest prosty i bezpieczny. Nie musisz uczyć się skomplikowanych ruchów, nie ryzykujesz też kontuzji ani obciążania stawów. Wręcz przeciwnie – tego typu ćwiczenia są o wiele bezpieczniejsze dla kolan niż tradycyjny jogging. Przede wszystkim jednak orbitrek działa motywująco, a to dlatego, że szybko przynosi efekty.

Oczywiście, wielu z nas ma w domu ograniczoną przestrzeń i nie może sobie pozwolić na zakup orbitreka lub innych sprzętów o sporych gabarytach. Jeśli masz mniejszy metraż, możesz zafundować sobie TRX. Jest to zestaw specjalnych taśm wykonanych z lekkiego polimeru. To proste, lecz bardzo skuteczne narzędzie do ćwiczeń wymyślił były amerykański komandos. Chciał stworzyć idealny sprzęt dla wojskowych stacjonujących w bazach na całym świecie. I odniósł sukces. TRX zajmuje bardzo mało miejsca i jest prosty w montażu. Możesz zabrać go ze sobą na urlop lub weekendowy wypad. Istnieje wiele sposobów na to, jak ćwiczyć z TRX. Trenując z taśmami, wyszczuplisz i ujędrnisz ciało albo jego wybrane partie. To też doskonała metoda na poprawienie kondycji.

Może być też tak, że posiadasz już ulubiony zestaw ćwiczeń, który wykonujesz codziennie w domu, i szukasz sposobu na podniesienie efektywności takiego treningu. W takim wypadku idealnym rozwiązaniem dla ciebie są zapinane na rzep obciążniki na nadgarstki lub kostki. Dodadzą one efektywności nawet najprostszym ćwiczeniom z elementami wymachów nóg lub unoszeń ramion. Możesz też zakładać je na spacer lub, w opcji minimalnej, wychodząc po bułki do sklepu.

 

Jak ćwiczyć, żeby schudnąć do lata – zimowe zajęcia fitness

 

Jeśli zakładasz, że do wiosny zrzucisz zbędne kilogramy, pamiętaj, że zima nie będzie trwać wiecznie. W przypadku gdy zależy ci na szybkich efektach połączonych z motywującym wpływem grupy, zapisz się na zajęcia fitness. To dobry sposób na to, jak ćwiczyć, żeby schudnąć. Istnieje szeroki wybór tego typu treningów. Centra fitness i siłownie prześcigają się, oferując coraz to bardziej wymyślne formy zajęć. Które z nich będą najlepsze na zimę? W chłodne pory roku na pewno warto zainteresować się jogą Bikram. O jodze słyszał na pewno każdy. Ten prastary system ćwiczeń uelastycznia i usprawnia ciało, a przy tym relaksuje umysł. A na czym polega Bikram joga? Jest to odmiana jogi stworzona przez Bikrama Choudhury. Trening opiera się na tradycyjnym zestawie asan, z tą różnicą, że zajęcia odbywają się w salach podgrzewanych do temperatury około 40 stopni. Ciepło wspiera usuwanie toksyn, przyspiesza proces zrzucania zbędnych kilogramów oraz pomaga pozbyć się stresu. Nie mówiąc już o tym, że zimą bardzo przyjemnie jest poćwiczyć w podgrzewanym pomieszczeniu.

Jeśli szukasz bardziej dynamicznych treningów, które szybko pomogą ci spalić zbędny tłuszcz, poszukaj zajęć o nazwie Tabata. Ten system ćwiczeń interwałowych wymyślił doktor Izumi Tabata, specjalizujący się w przygotowaniu sportowców do zawodów olimpijskich. Trening Tabata to seria interwałów, na które składa się 20 sekund intensywnych ćwiczeń i dziesięć sekund odpoczynku. Całość powtarzamy osiem razy. Jak łatwo policzyć, jedna seria Tabaty trwa tylko 4 minuty. Jest to jednak trening o wysokiej intensywności, maksymalnie zwiększający metabolizm i powodujący intensywne spalanie tkanki tłuszczowej. Zajęcia fitness oparte na systemie Tabaty pozwolą ci nie tylko utrzymać formę zimą, ale też przywitać wiosnę ze smukłą sylwetką.

Kolejną ciekawą opcją na długie zimowe wieczory stanowią sporty typu aerial. To wszelkie systemy ćwiczeń, podczas których trenujesz na podwieszonych na suficie szarfach. Aerial dance lub aerial joga stają się ostatnio coraz bardziej popularne. Taki trening pomaga odciążyć kręgosłup, uelastycznić i wzmocnić mięśnie. Poza tym ćwiczenia dają wrażenie unoszenia się w powietrzu, co jest niezwykle przyjemne i relaksujące. Kto z nas nie śnił o lataniu?

 

Jak ćwiczyć zimą na świeżym powietrzu

 

Miło jest poćwiczyć w ciepłej sali lub w domowych pieleszach, gdy za oknami śnieg i zawierucha. Nie ma co ukrywać – trening na zewnątrz w zimny dzień to wyzwanie. Jednak warto je podjąć. Ćwicząc w chłodne dni na zewnątrz wzmacniasz swoją kondycję i odporność. W dodatku na zimowy spacer lub jogging nie musisz posiadać karnetu. Zatem jak ćwiczyć zimą poza domem? Po pierwsze możesz iść na spacer. Jeśli bezcelowe chodzenie uważasz za stratę czasu, wyrób sobie nawyk chodzenia pieszo do sklepu lub do pracy. Jeśli dojeżdżasz do pracy komunikacją miejską, wysiadaj przystanek lub dwa przystanki wcześniej. Z czasem możesz zwiększać część trasy, jaką pokonujesz pieszo. Jeśli chcesz poprawić efektywność treningu, załóż na kostki obciążniki do ćwiczeń. W ten sposób podczas zwykłego spaceru wzmocnisz mięśnie nóg.

Innym rozwiązaniem jest nordic walking. Wystarczy, że zaopatrzysz się w kijki, i możesz ruszać na przechadzkę. Stosując odpowiednie, wymienne końcówki, możesz chodzić zarówno po chodnikach, jak i po śniegu. Dzięki kijkom spalisz więcej kalorii niż podczas zwykłego spaceru. Nordic walking to trening praktycznie dla całego ciała.

 

jak poprawić kondycję

18.11.2016