Powrót

Dress code w pracy, czyli ubrania do biura

15.7.2016
Dress code w pracy, czyli ubrania do biura

Dress code w pracy, czyli jak odnaleźć się w nowym miejscu

Nowe miejsce pracy wiąże się nie tylko z lekkim stresem nowicjusza, ale także z obawami dotyczącymi wymogów i zwyczajów panujących w biurze. Dress code w pracy to właśnie jedna z rzeczy, która może wprawić z zakłopotanie, szczególnie na początku. Nie znając oficjalnych wymogów pracodawcy, warto zastosować się do uniwersalnych zasad wyboru ubrania do biura.

Dress code w pracy, czyli jak się ubrać do biura?

Dress code w pracy jest ściśle powiązany z konkretnym miejscem i zajmowanym stanowiskiem, jednak istnieje pewien zakres uniwersalnych zasad, które panują w biurze. Ich znajomość przyda się szczególnie na początku, w pierwszych dniach w nowej pracy. Zanim zaobserwujemy zwyczaje panujące w biurze, nie narazimy się na popełnienie stylizacyjnego faux pas.

Jak się ubrać do biura? Przede wszystkim schludnie i elegancko, kierując się kilkoma zasadami. Ubrania do biura powinny być utrzymane w stonowanej kolorystyce, harmonijnie dobrane i niewysuwające się na pierwszy plan. Taki strój świadczy o naszym profesjonalizmie i szacunku nie tylko dla pracodawcy i współpracowników, ale przede wszystkim dla klientów podczas biznesowych spotkań.

Strój jest naszą wizytówką na co dzień, a w służbowych okolicznościach niesie za sobą szereg informacji o firmie, której reprezentantami jesteśmy. To właśnie z tego względu wielu pracodawców na rynku wymaga przestrzegania uniwersalnych zasad dress code’u lub modyfikuje je, wprowadzając własne obostrzenia.

Dress code w pracy dla kobiet

Dress code w pracy dla kobiet zobowiązuje do noszenia harmonijnie dobranych ubrań w prostych fasonach i stonowanych kolorach. Najwięcej ograniczeń dotyczy oczywiście odsłaniania ciała. Zalecana długość spódnicy czy sukienki to maksymalnie 2-3 cm nad kolanem, ale jednocześnie nie więcej niż kilka centymetrów poniżej kolan. W takie standardy dress code’u w pracy niestety nie wpisuje się już modna długość midi.

Ograniczenia dotyczące odsłaniania ciała mają prowadzić do skromnego, niewyzywającego wyglądu. Co oczywiste, niedopuszczalne jest zatem noszenie głębokiego dekoltu czy nagich ramion, brzucha lub pleców. Także zbyt obcisły, choćby nawet zabudowany strój, nie jest stosowny w biurze.

Dress code w pracy to w przypadku kobiet nie tylko sposób ubrania, ale także dyskretny makijaż, subtelna biżuteria, skromna fryzura oraz zadbane paznokcie. Niektórzy pracodawcy nie dopuszczają nawet delikatnego koloru lakieru, więc na to też należy zwrócić uwagę podczas pierwszych dni w pracy.

Zasada, od której pracodawcy coraz częściej odchodzą, to wymóg obuwia zasłaniającego palce. W przypadku spodni nie ma tego problemu, jednak w zestawieniu ze spódnicą czy sukienką i tak niezbędne będzie zabudowane obuwie, gdyż do pracy nie należy przychodzić z gołymi nogami. Nawet latem wymagane są cienkie, cieliste rajstopy.

dress code w pracy

Ubrania do pracy w biurze dla mężczyzn

Choć męski strój składa się z nielicznych elementów garderoby, także tutaj nie brakuje możliwości popełnienia stylizacyjnego faux pas. Najbardziej klasyczny w męskich zasadach dress code’u jest oczywiście dobrze skrojony garnitur w ciemnym kolorze i jasna koszula (nie biała, gdyż ten kolor zarezerwowany jest na specjalne okazje) oraz klasyczne, pełne buty. Niestety, niezależnie od pory roku, noszenie sandałów czy innych fasonów odsłaniających stopy jest niedopuszczalne.

Schludny wygląd w przypadku mężczyzn, wpisujący się w zasady dress code’u w biurze, opiera się na dopięciu detali na ostatni guzik (i to dosłownie). Niedopuszczalne jest bowiem noszenie rozpiętej koszuli, poluzowanie krawata, podwijanie rękawów czy rezygnowanie z paska do spodni. Każdy garnitur jest wyposażony w szlufki, więc ten element jest niezbędny w biurowej stylizacji.

Nogawki spodni od garnituru powinny nieco opierać się (ale nie załamywać) na butach. Nie da się jednak uniknąć sytuacji, aby w pozycji siedzącej nie były widoczne skarpetki. Ich kolor powinien być jednolity, nieco ciemniejszy od garnituru, bez wzorków.

dress code w pracy

Business casual, czyli nowy dress code w biurze

Coraz więcej pracodawców rezygnuje z narzucania pracownikom zasad tradycyjnego dress code’u na rzecz nieco mniej oficjalnego business casual. W przypadku mężczyzn garnitur może być zastąpiony mniej formalną marynarką i spodniami w innym kolorze. Nie jest także konieczne noszenie krawata czy paska do spodni.

W przypadku kobiet elegancką marynarkę można zastąpić jej bardziej sportowym wariantem, np. blezerem czy też swetrem. Dopuszczalne są także kolory bardziej rzucające się w oczy, zamiast czerni, bieli, granatów, błękitów czy beży.

W styl business casual wpisują się także jeansy, zarówno w przypadku mężczyzn, jak i kobiet. Ważne jednak, by wybrać parę w ciemnym kolorze.

Dopuszczalny, mniej oficjalny styl nie oznacza bynajmniej, że zasady klasycznego, eleganckiego ubioru przestają całkowicie obowiązywać. Nadal są wymagane podczas spotkań biznesowych i wypełnienia wybranych obowiązków służbowych, które wskaże pracodawca.

Najnowsze wiadomości